Program spuštěný městem Boston cílí na zdraví svých občanů. Lékaři z Bostonského centra zdraví předepisují občanům s nízkým příjmem jednoroční členství v programu městské veřejné půjčovny kol pod názvem Hubway za pouhých 5 dolarů (100 Kč). Obvyklá cena služby je přitom kolem 85 dolarů za rok. Program je určen pro občany města starší 16 let, kteří pobírají nějakou formu sociální podpory nebo příjem jejich domácnosti nedosahuje čtyřnásobku životního minima. Součástí podpory je i cyklistická helma zdarma. Jedná se o první takový program zavedený ve Spojených státech.
Bostonská statistika vykazuje, že každý čtvrtý občan města je obézní. „Obezita představuje významný zdravotní problém zejména u občanů s nízkými příjmy,“ říká ředitelka Bostonského centra zdraví Kate Walshová. „Pravidelné cvičení je hlavní zbraní proti tomuto neblahému trendu, a předepsání jízdy na kole je tak logickým krokem města.“ Program má za cíl takto oslovit 1000 občanů.
Bude vůbec předepisování jízd na kole mít nějakou cenu s ohledem na kázeň lidí a nebezpečí zvýšeného výskytu nehod?
Univerzita v Britské Kolumbii ve své zprávě z roku 2012 zcela jasně dospívá k závěru, že jízda na kole prospívá zdraví. Lidé, kteří ujedou na kole alespoň 25 kilometrů týdně, nesou o polovinu nižší riziko vážných i méně vážných onemocnění srdce, než ti, kteří se fyzicky nenamáhají. Studie souvislosti fyzické aktivity a diabetes typu 2 ukázala snížení rizika o 35 % u jedinců, kteří se denně pohybovali na kole či pěšky a významně nižší riziko, pokud se pohybovali v pracovní době či v době svého volna. Nedávná analýza postavená nad několika studiemi ukázala, že jízda na kole či chůze do práce snižuje riziko kardiovaskulárního onemocnění o 11 %.
Nicméně stejní američtí a kanadští výzkumníci dokládají, že cyklisté jsou vystaveni riziku nehody mnohem více než řidiči vozidel, měřeno na ujetou míli. Řešení vidí ve výstavbě lepší infrastruktury oddělující fyzicky jízdní pruh pro cyklisty a pro vozidla inspirované holandským modelem. Přítomnost většího počtu cyklistů na silnici také vytváří efekt vyšší bezpečnosti vyvoláním větší pozorností řidičů. V Holandsku je 30 % cest realizovaných na kole a riziko smrtelného zranění má hodnotu 1,1 na 100 milionů ujetých kilometrů. Ve Spojených Státech je na kole realizováno 1 % cest a uvedené riziko má hodnotu 5,8 na 100 milionů ujetých kilometrů.