Taxík čekající na zákazníky zaparkuje na stanovišti taxislužby a začne se nabíjet. Řidič nemusí vylézat z vozu, vytahovat ani zapojovat žádný kabel. Stačí pouze stisknout tlačítko na přístrojové desce, z podvozku se vysune nabíjecí konektor a automaticky se připojí k nabíjecí podložce pod vozem. Přesně tak vypadá nový druh nabíjení elektrotaxíků, který se od podzimu začal objevovat v ulicích Vídně.
Nová stanoviště taxislužby se obejdou zcela bez tradičních dobíjecích sloupků nebo nadzemních ovládacích skříněk. Dobíjení totiž probíhá přes nenápadnou podložku Matrix Charging Technologie umístěnou přímo na povrchu parkovacího místa. První z osmi plánovaných stanovišť s kapacitou pro sedm vozů Vídeň zprovoznila u fotbalového stadionu Ernst-Happel-Stadion. Další trojice stanovišť pro šest až osm vozů vyroste blízko okružní Ringstraße, jedno pro 11 aut jižně od hlavního nádraží. Další tři nejvhodnější místa Vídeň nyní analyzuje.
Do ulic Vídně celkem vyjede 56 nových taxivozů vybavených potřebnou technologií. Ta umožňuje nabíjení střídavým proudem o výkonu až 11 kilowattů. Projekt eTaxi Austria se vedle Vídně rozjíždí i ve Štýrském Hradci, kde se objeví desítka automobilů a dvojice stanovišť. Příslušný vozový park v obou největších rakouských městech se bude skládat z vozů Volkswagen ID.4 a Hyundai IONIQ 5.
Technologii Matrix Charging vyvinula rakouská firma Easelink. „Jedná se o největší projekt elektromobility s automatickým nabíjením na světě,“ uvedl ředitel společnosti Hermann Stockinger. Na řešení bezbariérové nabíjecí infrastruktury pro městské oblasti se podílelo více než 30 partnerů, na financování přispěl i klimatický fond rakouského ministerstva. Ve Vídni se vedle radnice a městské hospodářské komory zapojil například i městský energetický podnik Wien Energie, který slibuje, že nové vídeňské taxíky bude pohánět pouze energie z obnovitelných zdrojů.
„Taxíky jsou důležitou součástí osobní dopravy ve Vídni. Díky aktuálnímu projektu podporujeme elektrifikaci taxislužeb ve Vídni, z čehož bude těžit celé město i jeho obyvatelé,“ doplnil městský radní pro ekonomiku a finance Peter Hanke. Všechny rakouské taxíky, které budou uvedeny do provozu od roku 2025, musí mít bezemisní pohon.
Další informace
Vídeňské elektrotaxíky se budou automaticky dobíjet při čekání na stanovištích (2021)
Fotografie
Nové nabíjení vídeňských taxíků © Nicole Viktorik
První vídeňské stanoviště v ulici Vorgartenstraße u Ernst-Happel-Staidonu © WKV Barbara Lachner