Evropská Unie, Brusel, tisková zpráva z 11. března 2014, doplněná redakcí o konkrétní příklady. www.ec.europa.eu/icapital www.ec.europa.eu/euic2014 www.ec.europa.eu/research/innovation-union/index_en.cfm.
V září 2011 radní města Barcelony zahájili projekt „Barcelona městem lidí“, který zavádí nové technologie k podpoře ekonomického růstu a kvality života svých občanů pomocí těchto nástrojů:
- iniciativ otevřených dat, které nabídnou cenné informace jednotlivcům a soukromým společnostem;
- iniciativ udržitelného růstu města založeného na chytrém veřejném osvětlení, mobilitě (elektrická vozidla) chytrých sítích (vytápění a chlazení);
- společenských inovací;
- podpory tvorby sítě pro spolupráci výzkumných center, univerzit, soukromých a veřejných organizací v rámci tohoto projektu;
- poskytování lepších „chytrých služeb“ flexibilním, nepřetržitým a agilním způsobem skrze informační a komunikační technologie jako prostředků pro nastartování inovací v různých oblastech města.
Proč právě Barcelona
Barcelona se nebojí investovat do nových technologií a testovat různé systémy pro efektivnější správu města a lepší komunikaci s občany. Jedním z hlavních stavebních kamenů stávajícího úspěchu je zřízení samostatného subjektu městské laboratoře (Barcelona Urban Lab), která je organizační i technickou jednotkou města pro nastartování inovací. Stávající instituce a správci městských majetků jsou většinou velké, málo „akční“ organizace, a proto je pro rychlé nasazení zapotřebí nového inovativního subjektu, který ztuhlé organismy rozpohybuje. Že je to skvělé řešení, dokazuje i podobný příklad z Liverpoolu, který přineseme v příštím čísle.
Barcelona Urban Lab
Městská laboratoř byla zřízena s cílem usnadnit využití veřejného prostoru ve městě Barcelona jako městské laboratoře, jež je dostupná firmám, které potřebují otestovat své výrobky a služby v reálném prostředí. Využitím tohoto nástroje chce magistrát města povzbudit byznys a inovace, usnadnit přístup na trh a vytvořit nové produkty, které přinesou zlepšení běžného každodenního života svých občanů.
Pilotně testované produkty a služby musí odpovídat na neuspokojené potřeby městské správy a musí poskytovat novou službu, která pomáhá zvýšit kvalitu života ve městě. Již od začátku projektu se ho účastní na 12 firem v různých oblastech, jako jsou městské plánování, mobilita, ekologie a informační a komunikační technologie. 10 významných počinů Vám nyní představíme:
Senzory v kontejnerech
Systém chytrého svozu odpadů byl úspěšně odzkoušen právě v Barceloně. Systém monitoruje naplnění kontejnerů v inovační městské části 22@Barcelona. Senzory byly umístěny jak do kontejnerů na komunální, tak na tříděný odpad. Systém přenáší data o naplnění kontejnerů v reálném čase, což umožňuje v tak velké aglomeraci jako Barcelona měnit dle potřeby trasy svozných vozidel, která jsou v provozu. Hlášení bylo zasíláno při 70% naplnění kontejnerů. Projekt byl vyhodnocen jako přínosný.
Znečištění hlukem
Pilotní projekt zahrnoval instalaci různých mikrosenzorů hluku zabudovaných do lamp veřejného osvětlení s cílem otestovat jejich životnost i spolehlivost detekce hluku v prostředí města. Tyto mikrosenzory jsou mnohem levnější, než tradiční hlukoměry, a komunikují bezdrátově s cílem vytvořit hlukovou mapu města téměř v reálném čase. Cílem projektu bylo testovat nasazení systému v reálném prostředí, protože byl doposud jen předmětem laboratorního zkoušení. Samotný projekt díky otestování různých hlukoměrů přinesl i specifikaci zadávacího řízení na tyto přístroje pro město Barcelona.
Senzory dopravního proudu
Tento pilotní projekt sestával z chytrého systému pro automatické řízení a management dopravy s daty zasílanými prostřednictvím 3G sítě 50 senzory nainstalovanými na různých místech města. Cílem projektu bylo posoudit potenciální přínosy jak pro místní správu, tak i veřejnost. Data získaná ze senzorů slouží k výpočtu dojezdových dob a k těmto datům má přístup pouze samospráva. Do budoucna se navrhuje, aby tato data byla zpřístupněna veřejnosti prostřednictvím různých kanálů (proměnného dopravního značení, webových stránek apod.).
Přínosem pro místní správu je přesný přehled o dopravní situaci, což umožňuje zásah v reálném čase. Data jsou také přínosná pro dopravní plánování a nabídku nových služeb. Pro řidiče a cestující představují cenný nástroj pro rozhodování o použití vhodného i nejrychlejšího dopravního prostředku a umožňuje vypočítat dobu trvání cesty v reálném čase.
Parkování
Pilotní projekt instalace systému chytrého parkování je postaven na senzorech obsazenosti parkovacích míst. Systém využívá tyto informace pro navádění řidičů na volná parkovací místa pomocí informačních panelů na ulicích i mobilní aplikace. Pilot zahrnoval instalaci 70 senzorů na parkovacích místech v modré zóně a na místa vykládky a nakládky vozidel zásobování, čímž bylo možné řídit obrátkovost těchto vozů a kontrolovat dodržování vymezené doby. Cílem projektu bylo systém otestovat a také poukázat na možnosti tohoto nástroje pro pokročilejší regulaci parkování ve městě.
Optická síť
Projekt FTTH (Optika do domácností) zahrnuje vertikální instalaci sítě tak, aby byla potřebná kapacita služby poskytnuta všem obyvatelům daného obytného domu. Optická síť byla instalována v městské části Sant Martí, aby znásobila stávající šířku pásma oproti klasickému měděnému drátu z aktuálních 20 Mb na minimálních 100 Mb/20 Mb. Projekt cílí na přilákání nových poskytovatelů, a tvorbu nových telekomunikačních služeb a obchodních modelů.
Cyklistické jízdní pruhy
Tento pilot zahrnoval vymezení jízdního pruhu pro cyklisty na vozovce, odděleného barevně, nebo fyzicky. Byly testovány jednosměrné jízdní pruhy i obousměrný jízdní pás. Město otestovalo různá řešení, a na základě výsledků se rozhodlo podporovat vymezování cyklistických jízdních pruhů fyzickým oddělením od jízdního pásu pro vozidla.
Řízení dopravy
Pilotní projekt zahrnoval instalaci kamer umístěných na infrastruktuře pro řízení dopravy v reálném čase s cílem vyhodnotit nový systém pro řízení dopravy a monitorování nehod. Po naměření hodnot parametrů jako je hustota silničního provozu, reakční doba na vzniklé nehody a znečištění, bylo shledáno, že nový řídicí systém není tak účinný, jak se očekávalo. Magistrát města proto nezavedl tento systém v širším měřítku. Nicméně po skončení projektu jsou instalované kamery používány pro řízení dopravy a sčítání dopravy.
Chytrá zvuková signalizace pro slepce
Pilotní projekt zahrnoval instalaci nové funkce zvukové signalizace, která je aktivována vzdáleně a vydává tři sluchem snadno rozlišitelné signály pro orientaci, přecházení a zastavení na některých křižovatkách v městské čtvrti 22@Barcelona. Cíle byly dva: usnadnit zrakově postiženým přecházení křižovatky a snížit hluk vydávaný klasickými zvukovými signalizacemi, které fungují stále. Město vyhodnotilo tento systém jako velmi přínosný, ale kvůli jeho ceně upustilo od masivních instalací. Nicméně některá španělská města projevila zájem, a systém byl instalován například ve Valencii.
Elektronické čtečky spotřeby vody a plynu
Pilotní projekt zahrnoval instalaci elektronických čteček spotřeby plynu a vody v domácnostech a usnadnění vzdáleného přístupu skrze internet. Cílem projektu bylo poskytnout uživatelům přístup k údajům o jejich spotřebě. Sesbírané informace umožnily sledovat historii spotřeby za měsíc, týden, den a hodinu. Také poskytovatelé plynu a vody mohli provést odečty spotřeby plynu a vody vzdáleně.
SIIUR projekt – nejen veřejné osvětlení
Projekt SIIUR (komplexní řešení pro městskou infrastrukturu) je inovativní projektem, který integruje služby a městskou infrastrukturu pro chytřejší a efektivnější správu města. SIIUR je novým systémem veřejného osvětlení postaveného na LED technologii a senzorech, které dokáží zpracovat informaci o podmínkách prostředí a detektovat přítomnost chodců či vozidel, teplotu, vlhkost, hluk a znečištění. Také zahrnuje přístupové body Wifi sítě, informační panely pro občany a návštěvníky, služby optické sítě pro domácnosti a dvě dobíjecí stanice pro elektrická vozidla.
Cíle projektu jsou dva: testovat nové systémy veřejného osvětlení a integrovat nové technologické vybavení pro vytvoření reálného prostředí chytrého města. Nový integrovaný systém veřejného osvětlení zlepšuje kvalitu osvětlení a estetiku veřejného prostoru a zároveň snižuje spotřebu elektrické energie a náklady (energetické úspory dosáhly 50 %).
Projekt také nastartoval instalace dobíjecích stanic pro elektrická vozidla ve Španělsku. Projekt v roce 2011 zvítězil v soutěži Living Labs Global 2011 nad více než 245 dalšími, a obdržel nabídku na instalaci podobného systému v holandském Eindhovenu.
-----------------------------------------------------------------