Díky tomu mohou být ve městě například detekována místa s vysokou okolní teplotou a s pomocí inteligentní regulace provozu dojde k okamžitému zlepšení stavu ovzduší, jelikož se při brždění a akceleraci uvolňuje výrazně více škodlivých látek než za plynulého provozu. Signalizační dopravní systém ve městech je, podle Günthera Tschabuschniga, vedoucího oddělení informatiky a komunikačních technologií při ZAMG, svou hustou dopravní sítí ve městech ideálním prostředkem pro sběr dat o počasí a životním prostředí. Zejména proto, že jsou semafory nepřetržitě napojeny na elektrickou síť, připojeny na internet a nachází se přímo v okolí bydlišť.
Hustá síť měřících míst
Extrémní počasí, především dlouho trvající období horka, představuje pro města velkou výzvu. ZAMG má model městského klimatu, jehož validace může být vylepšena právě hustší sítí měřících míst. Tschabuschnig upřesňuje, že magistrátní oddělení MA 33 je největším správcem infrastruktury ve Vídni - spravují semafory, veřejné osvětlení, pokrytí veřejnou sítí Wi-Fi atd. Tato perfektní symbióza je předpokladem pro vznik a provoz plošné sítě fyzických zařízení (Internet of Things) ve Vídni. Cílem je vybavit světelné signalizační zařízení kvalitními senzory, jejichž data budou online okamžitě zpracovávána a vyhodnocována. V první fazi budou semafory vybaveny čidly pro měření teploty a vlhkosti, v další fázi měřiči CO2, SO2 a hluku. Systém je podle ZAMG udržitelný a koncipován pro připojení jakéhokoli čidla. Ta poskytnou denně enormní počet dat, která budou analyzována a vyhodnocována vysoce výkonnými počítači a strojovým učením (Machine Learning), prostřednictvím analýzy datových sad (Big Data Analaytics) se pak rozpoznají určíté vzorce a souvislosti pro praktické využití.