Argentinské ulice v Praze a Vídni kromě názvu spojuje i řada podobností. Obě významné komunikace se nachází v širším centru města a vedou v délce kolem 1,5 kilometru severojižním směrem. Obě také leží blízko důležitých rozvojových území. Provoz v nich průběžně narůstá a jejich název proto bývá mezi obyvateli obou metropolí často skloňován. Tím však výčet podobností v zásadě končí.
V Praze se jedná o součást severojižní magistrály; ulice v nejširších místech dosahuje šesti pruhů, v nichž dominuje individuální automobilová doprava směřující do vzdálenějších čtvrtí. Vídeňskou Argentinierstraße vedoucí v klasické činžovní zástavbě využívají obyvatelé rakouského hlavního města jako nejpřímější spojnici mezi centrem a hlavním nádražím, respektive jižnější částí metropole. Místo za volantem při tom však sedí za řídítky bicyklů. A protože kapacita cyklistům přestala stačit – za loňský rok jich zde Vídeň napočítala přes milion –, zahájí město zásadní proměnu celé ulice. Debata začala před deseti lety a zejména v rozhodujících okamžicích posledního roku do ní rozhodující mírou promluvili místní obyvatelé.
Chceme méně aut, rozhodli místní
Před rokem, v dubnu 2022, dostali obyvatelé Argentinierstraße a okolní čtvrti po informační kampani možnost hlasovat o tom, jaké další parametry vedle zlepšení dopravní bezpečnosti a podmínek pro jízdní kola by budoucí podoba ulice měla především splňovat. Z více než 1 200 platných odpovědních lístků a online dotazníků vyplynulo, že pro místní obyvatele jsou na stupnici od 1 do 4 klíčové zelené plochy, ochlazení a méně asfaltu (průměrná hodnota 1,94), následované zklidněním dopravy a snížením tranzitu (2,37) společně s větším prostorem pro chůzi, širšími chodníky či lavičkami pro trávení volného času (také 2,37). Nejnižší váhu, a to s výrazným odstupem, přisoudili místní co nejvyššímu počtu parkovacích míst (3,32). Poznatky z ankety následně vídeňská samospráva zohlednila při tvorbě konceptu budoucí podoby Argentinierstraße a obyvatelé dostali opět možnost hlasovat, tentokrát o preferovaném návrhu budoucího uspořádání ulice.
Pro červnové hlasování představila Vídeň dva návrhy. Varianta A se držela stávající podoby ulice a předpokládala spíše jen rozšíření cyklopruhů při zachovaném rozdělení ulice na automobilový pruh, cyklopruhy a chodníky. Inovativnější varianta B navrhovala přeměnu automobilového pruhu na zklidněný dopravní pruh sdílený cyklisty i řidiči, ovšem s preferencí jízdních kol. Sloučením obou druhů dopravy mohlo zároveň vzniknout více místa pro chodce, parkující vozy i zeleň. Hlasování se tentokrát zúčastnilo dokonce přes 10 000 obyvatel Argentinierstraße a blízkého okolí, kteří valnou většinou 85,5 procent hlasovali pro inovativnější druhý návrh. Zástupci radnice místní městské části, magistrátu i vídeňské agentury pro mobilitu proto získali jednoznačné zadání, s nímž vstoupili do poslední fáze vytváření konkrétního návrhu.
Červený koberec pro cyklisty, sezení a stín pro kolemjdoucí
Nyní, na přelomu letošního dubna a května, představila vídeňská samospráva detailní plány a vizualizace, na jejichž přípravě se podílel i nizozemský dopravní expert a městský plánovač Sjors van Duren. Vídeňská Argentinierstraße se promění na cykloulici nizozemského stylu a nabídne zklidnění dopravy, více zeleně i prostoru pro chodce a trávení volného času. Cyklisté získají vlastní, široký a červeně zabarvený prostor, budou zde mít přednost a budou moci jezdit v obou směrech vedle sebe. Auta zde budou pouze hosty, cyklisté nesmí být omezováni ani ohrožováni. O zklidnění automobilové dopravy se postarají i změny v jednosměrném provozu a stavební opatření, například zvýšené nájezdy z křižujících ulic na novou Argentinierstraße. Křižovatky se také stanou přehlednějšími. Naopak na samotném cyklistickém pruhu nebudou žádné výškové změny. Obrubník oddělí chodník a parkovací místa od vozovky malou 3cm hranou, po obou stranách červené vozovky se také objeví přibližně 40cm průběžný dlážděný pás, který pomůže udržet bezpečný odstup mezi pěšími a cyklisty, respektive cyklisty a parkujícími automobily.
Projektanti také počítají se stovkou zelených záhonků, šedesáti novými stromy a mnoha vzrostlými keři. Plocha asfaltu se zmenší asi o 1 000 m2, naopak přibydou lavičky, sedací mobiliář, stínící a vodní prvky nebo pítka. Lepší klima v horkých dnech má zajistit i světlejší dlažba. Radnice věří, že díky zkvalitnění veřejného prostoru se modernizovaná ulice stane živou tepnou okolní čtvrti.
Představení detailního návrhu Vídeň doprovodila i informačními dny a opět obyvatelům umožnila přímo na místě hovořit s plánovacími týmy. Po zapracování zpětné vazby a finalizaci návrhu vídeňská samospráva během léta připraví výběrové řízení na realizaci změn. Přestavba by měla začít na podzim a trvat jeden rok. Argentinierstraße je součástí hlavního cyklistického tahu z centra Vídně k hlavnímu nádraží a dále až k jižní hranici města. Velkou část devítikilometrové trasy chce město během pár let vylepšit a rozšířit, v plánech trasa figuruje jako takzvaná jižní cyklodálnice neboli – řečeno pražskou terminologií – jižní cyklomagistrála.
Další informace
Vídeň udržela vysoký počet cyklistů i po covidu. Zlepšuje podmínky a umožnila odbočování na červenou
Vídeň postaví cyklomagistrálu (další směr, severovýchodní)
Fotografie
Nová Argentinierstraße © Foto + rendering: ZoomVP + Mobilitätsagentur Wien
Hlasování o variantách v roce 2022 © Mobilitätsagentur Wien; ilustrace Dialog Plus, Claudia Marschall; foto Christian Fürthner