Moderní automobily s dieselovým motorem vypouštějí až desetkrát více toxických výparů než autobusy a těžká nákladní vozidla. Analýza Mezinárodní Rady pro čistou dopravu (International Council on Clean Transportation, ICCT) poukazuje na obrovské rozdíly v emisích NOx - výsledek mnohem přísnější zkoušky těžkých nákladních vozidel v EU ve srovnání s osobními automobily.
ICCT, která již dříve odhalila nekalé praktiky koncernu VW a spustila známou kauzu Dieselgate, poukazuje na to, že znečištění NOx je v Evropské unii příčinou tisíců předčasných úmrtí ročně (v roce 2013 to bylo 70 tisíc obyvatel EU). Velká část tohoto znečištění je důsledkem užívání automobilů, které v reálném provozu vypouštějí až šestkrát více oxidů dusíku, než je povoleno v laboratorních testech, které jsou běžné v Evropské unii.
Údaje ICCT z Finska a od Německého federálního úřadu pro motorová vozidla (KBA) ukazují, že automobily s dieselovým motorem, které splňují Euro 6, tedy nejpřísnější evropské normy, vypouštějí 500 miligramů NOx na kilometr oproti pouze 210 miligramům nákladních automobilů, a to navzdory skutečnosti, že kamiony mají mnohem silnější motory a spotřebují de facto na kilometr více nafty. To v důsledku znamená, že osobní automobily vypouštějí až 10krát více toxických plynů než autobusy a nákladní vozidla.
Pro pracovníky ICCT je toto zjištění podnětem, aby se urychleně zavedly reálné testy pro automobily s naftovým motorem namísto pouhých laboratorních testů. Poukazují na skutečnost, že výrobci umějí udržet emise vozidel s naftovým motorem pod kontrolou.
Důvodem dosažených výsledků u nákladních vozidel a autobusů je povinnost mobilního testování pro tato vozidla v EU od roku 2013.
Od září 2017 budou podobné testy postupně zaváděny i pro osobní automobily. Nicméně, ICCT upozorňuje, že výrobci budou moci vybrat pro tyto testy konkrétní vozidla. Organizace tak požaduje, aby se zkoušky prováděly na náhodně vybraných vozidlech z montážní linky tak, jako je tomu v USA.
Evropská komise bude diskutovat o této záležitosti v prosinci. ICCT již nyní tvrdí, že její návrh se setkává s těžkým odporem vybraných výrobců i členských států.
I v této souvislosti EK pohrozila 5 členským státům (Francii, Spojenému Království, Německu, Itálii a Španělsku), že zahájí právní kroky s ohledem na dlouhodobé nedodržování imisních limitů v jejich městech, na kterých se automobilová dieselová doprava podílí nejvíce. EK také zvažuje zřídit nového komisaře pro kvalitu ovzduší v rámci EU.
Je nutno dodat, že v ČR roste počet nakupovaných dieselových vozidel a u některých výrobců (např. VW) tvoří prodaná dieselová vozidla až 2/3 celkového počtu vozidel. Z toho lze usuzovat, že se kvalita ovzduší v našich městech ještě zhorší. Budeme s tím něco dělat?