Již od roku 2013 se na linkách 2A a 3A v centru Vídně můžeme setkat výhradně s elektrobusy. Sedmimetrová vozidla vyrobená ve spolupráci firem Rampini a Siemens nabíjená v konečné zastávce z výsuvného horního sběrače se v rakouské metropoli osvědčila a následovalo proto výběrové řízení na elektrobusy o délce dvanácti metrů. V první polovině prosince 2017 dopravní podnik Wiener Linien oznámil, že ve výběrovém řízení na sedm vozidel ve standardní délce uspěl výrobce Rampini.
Plné dobití za šest minut
Nová vozidla budou v provozu v širším centru na lince 4A. V ulicích se začnou objevovat od konce roku 2018 a během následujícího roku mají nahradit stávající vozidla. Nabíjení z horního sběrače bude probíhat v konečné zastávce Wittelsbachstraße a Wiener Linien tvrdí, že na plné dobití baterií bude stačit šest minut. Podobně jako předcházející modely budou i nově dodané elektrobusy rekuperovat energii při brždění. „Počítáme s využitím až přibližně 25 procent brzdné energie,“ uvedl ředitel Wiener Linien Günter Steinbauer. Elektrická energie bude pohánět i topení a klimatizaci vozidla, do něhož se vejde 63 cestujících a jeden vozík či kočárek.
Vídeň dlouhodobě podporuje rozvoj městské elektromobility. V říjnu radnice například oznámila záměr vystavět do roku 2020 tisícovku dobíjecích stanic pro elektromobily. Místní MHD přepraví již dnes takřka 85 procent cestujících vozidly na elektrický pohon (metro, tramvaj, elektrobusy). „Vznik bezemisní flotily elektrobusů má pozitivní dopady na životní prostředí a kvalitu života ve města,“ doplňuje vídeňská radní Ulli Sima.
Základní data
Výrobce: Rampini
Délka: 12,1 m
Šířka. 2,55 m
Výška: 3,5 m
Místa k sezení: 28
Místa ke stání: 35
Dojezd: cca 80 km
Foto: Sedmimetrový elektrobus v dobíjecí stanici © Johannes Zinner