Vídeň rozšíří parkovací zóny na celé město

Rakouské hlavní město zavede od 1. března 2022 placené parkovací zóny do všech městských částí. Magistrát také sjednotí pravidla pro krátkodobé parkování. Rezidenti budou měsíčně platit 10 eur, peníze poputují na rozvoj MHD. Vídeň tím chce řešit přeplněná parkoviště i hustotu individuální automobilové dopravy.

city:one 19.7.2021 11:35 Martin Landa, Zahraniční kancelář města Vídně Vídeň Parkování

Řidiče ve Vídni čekají od 1. března 2022 velké změny. Napříč celou Vídní začnou platit nová pravidla pro parkování. Nyní fungují placené zóny částečně nebo úplně v 19 ze 23 městských částí. Od března se k systému připojí i zbylé okrajové městské části, výjimku dostanou pouze vybrané průmyslové a přírodní oblasti.

V celé Vídni se také sjednotí pravidla. Poplatek pro rezidenty bude ve všech městských částech stanoven na 10 eur měsíčně (plus jednorázové správní náklady). Parkovací oprávnění vydaná před březnem 2022 zůstanou v platnosti i nadále a budou uznávány i v novém systému. Stejné podmínky budou platit i pro krátkodobé parkovací zóny v celém městě. Parkování mimo místo vlastního bydliště bude zpoplatněno od pondělí do pátku od 9 do 22 hodin, v maximálním rozsahu dvou hodin. Ve vyznačených nákupních ulicích budou platit speciální pravidla a maximální parkovací doba 1,5 hodiny.

Rozšíření předcházely složité politické debaty a průzkumy v dotčených městských částech. Výtěžek z parkovacích poplatků bude Vídeň investovat do rozvoje hromadné dopravy, radnice zkoumá i nová dopravní spojení přes hranice města. Podle vídeňské radní pro městské plánování a mobilitu Ulli Simy totiž dvě třetiny pendlerů jezdí automobily a v rakouské metropoli proto denně bezplatně parkuje kolem 200 000 dojíždějících řidičů. Březnové rozšíření parkovacích zón na území celého města má zabránit případnému dopravnímu kolapsu v těch městských částech, které by se k systému nepřipojily. V okrajových čtvrtích, kde vozidla s nevídeňskou SPZ často zabírají více než polovinu parkovacích míst, magistrát očekává zklidnění dopravy o tisíce vozidel denně a uvolnění takřka vyčerpané parkovací kapacity přibližně o 30 procent.

První zóny pro krátkodobé placené stání vznikly v prvním vídeňské obvodu už v roce 1959, v červenci 1993 následovala parkovací zóna pro rezidenty centrální městské části. Od poloviny devadesátých let se placené zóny objevily v 19 městských částech, doposud poslední rozšíření proběhlo v létě 2019.

Foto: Parkující vozidla © Henryk Niestrój/pixabay

Časopis city:one

Objednejte si doručování našeho časopisu přímo do Vašich rukou

Objednat

Máte chytrý
projekt?

Realizovali jste nebo se podíleli na projektu pro chytrá města? Podělte se s ostatními.

Vložit projekt

Jste odborník na chytrá města?

Umíte pomoct s budováním chytrých měst? Dejte o sobě vědět!

Vytvořit profil

Máte řešení
pro chytrá města?

Ukažte své produkty a služby pro chytrá města.

Vložit řešení