Dvanáctimetrové eCitaro obsluhuje od 22. dubna do 6. května pravidelnou linku mezi centrem Vídně a palácem Schönbrunn. Vídeňský dopravní podnik už stejný model s kapacitou bezmála 90 pasažérů na stejné trase testoval v lednu 2019. Protože se ale odvětví elektrických pohonů dynamicky vyvíjí, rozhodly se Wiener Linien zkušební provoz zopakovat s vylepšeným vozem.
„Jen když adaptované vozidlo detailně prozkoumáme v provozu s cestujícími, zjistíme, zda vyhovuje našim vysokým požadavkům,“ vysvětlil ředitel dopravního podniku Günter Steinbauer. „Wiener Linien patří k evropským průkopníkům e‑mobility. Už v roce 2013 jsme na dvou linkách v centru zavedli provoz pouze osmimetrových elektrobusů. Nyní je stále důležitější, abychom nasadili i standardní autobusy s tímto ekologickým pohonem,“ dodal Steinbauer.
Výrobce slibuje efektivnější využití kapacity baterií
Podle výrobce Mercedes-Benz snížilo nové eCitaro spotřebu energie a i ve vysokých letních teplotách slibuje dojezd alespoň 150 kilometrů bez dobíjení. Dopravní podnik plánuje dobíjet v garáži, vůz půjde nabít i pomocí střešního sběrače. Oproti Citaru s motorem Euro-VI navíc výrobce avizuje o 40 procent nižší spotřebu pro vytápění, větrání a klimatizaci. Vozidlo také ukládá brzdnou energii.
82 bezemisních vozů do roku 2027
Wiener Linien připravují pro rok 2021 zakázku na 62 standardních autobusů s elektropohonem a dalších deset s vodíkovými palivovými články. V roce 2024 vypíše Wiener Linien zakázku na malé elektrobusy na centrální linky, kde už jezdí elektromidibusy od roku 2013.
První nové bezemisní autobusy ve Vídni vyjedou roku 2023 a nejdéle do čtyř následujících let se vídeňská flotila rozšíří o všech 82 kusů. Očekávané investiční náklady přesáhnou 50 milionů eur. Na jihu Vídně ve čtvrti Siebenhirten pro elektrobusy vyroste kompetenční centrum a samostatná garáž. Na severu města v garáži Leopoldau zase dopravní podnik zřídí vodíkovou čerpací stanici. První vodíkový autobus by měl dorazit na testování v červnu letošního roku.
Foto © Wiener Linien/Manfred Helmer