Řidiče ve Vídni čekají od 1. března 2022 velké změny. Napříč celou Vídní začnou platit nová pravidla pro parkování. Nyní fungují placené zóny částečně nebo úplně v 19 ze 23 městských částí. Od března se k systému připojí i zbylé okrajové městské části, výjimku dostanou pouze vybrané průmyslové a přírodní oblasti.
V celé Vídni se také sjednotí pravidla. Poplatek pro rezidenty bude ve všech městských částech stanoven na 10 eur měsíčně (plus jednorázové správní náklady). Parkovací oprávnění vydaná před březnem 2022 zůstanou v platnosti i nadále a budou uznávány i v novém systému. Stejné podmínky budou platit i pro krátkodobé parkovací zóny v celém městě. Parkování mimo místo vlastního bydliště bude zpoplatněno od pondělí do pátku od 9 do 22 hodin, v maximálním rozsahu dvou hodin. Ve vyznačených nákupních ulicích budou platit speciální pravidla a maximální parkovací doba 1,5 hodiny.
Rozšíření předcházely složité politické debaty a průzkumy v dotčených městských částech. Výtěžek z parkovacích poplatků bude Vídeň investovat do rozvoje hromadné dopravy, radnice zkoumá i nová dopravní spojení přes hranice města. Podle vídeňské radní pro městské plánování a mobilitu Ulli Simy totiž dvě třetiny pendlerů jezdí automobily a v rakouské metropoli proto denně bezplatně parkuje kolem 200 000 dojíždějících řidičů. Březnové rozšíření parkovacích zón na území celého města má zabránit případnému dopravnímu kolapsu v těch městských částech, které by se k systému nepřipojily. V okrajových čtvrtích, kde vozidla s nevídeňskou SPZ často zabírají více než polovinu parkovacích míst, magistrát očekává zklidnění dopravy o tisíce vozidel denně a uvolnění takřka vyčerpané parkovací kapacity přibližně o 30 procent.
První zóny pro krátkodobé placené stání vznikly v prvním vídeňské obvodu už v roce 1959, v červenci 1993 následovala parkovací zóna pro rezidenty centrální městské části. Od poloviny devadesátých let se placené zóny objevily v 19 městských částech, doposud poslední rozšíření proběhlo v létě 2019.
Foto: Parkující vozidla © Henryk Niestrój/pixabay